18. syys, 2016

Avoin kirje poliittisille puolueille

Aihe: Puolueiden piittaamattomuus ja äärimmäinen itsekkyys

Kirjoitusaika: sunnuntaina 18.9.2016

Poliittiset puolueet julistavat vaalitilaisuuksissaan ja erilaisissa esitteissään olevansa milloin työttömien, milloin työtä tekevien asialla, milloin eläkeläisten hyvinvoinnin takaamisen puolella ja joskus myös yrittäjien puolella. Vaan eipä ne suuret sanat näy käytännön puolella, päinvastoin.

Otan omakohtaisen esimerkin kuluvalta viikonlopulta. Olen tori- ja markkinakauppias, valmistan ja tarjoilen ruokaa sekä juomaa eri kaupunkien toritapahtumissa. Nyt perjantaina ja lauantaina olin Iisalmen markkinoilla, jossa oli aluksi oikein lupsakka meininki ja kivasti kansaa. Siinä moni elintarvikealan pienyrittäjä jo ehti ajatella, että sillä kertaa saattaa jopa saada itselleenkin pientä palkkaa, kun ruoanmyynnille oli hyvät edellytykset.

Noh, kuinkas ollakaan, mitä tekivät sinne ilmestyneet poliittisten puolueiden teltat puuhaihmisineen? He laittavat ”myynti” pöydät houkutteleviksi ja ryhtyvät jakamaan ILMAISTA ruokaa ja juomaa! Perkele! Perkeleen perkele! Miten siinä pienyrittäjä pystyy hankkimaan elantoaan tai edes saamaan omia kulujaan peitetyksi, kun ne Saatanasta lähtöisin olevan idean toteuttajat jakavat ILMAISTA RUOKAA? Miten puolue, joka on muka yrittäjän asialla, voi tulla ja viedä ruoan todellisen raatajan suusta? Mikseivät puolueet jaa vain esitteitään ja pinssejään, sillä se ei ole keltään yrittäjältä pois tuloksesta?

Ajoin itse Iisalmen markkinoiden vuoksi yhteensä 900 kilometriä, sijoitin ruokatarpeisiin, paikkamaksuun ja paikallislehtimainokseen huomattavan summan, minulle pienyrittäjälle varsin suuren summan rahaa. Ja sitten mm. Keskusta jakaa soppatykillisiä ilmaista rokkaa, kun minä yritän myydä lohikeittoa. Kuka ostaa rahalla ruokaa minulta, kun toinen jakaa huttua samalla alueella ilmaiseksi? Siellä jakoi mm. Kokoomus ilmaista kahvia, mehua ja pikkusyötävää, Keskusta kahvia, pullaa, rokkaa ja ties mitä, SDP ja Perussuomalaiset karkkia, kahvia, mehua, pullaa, siis aivan samoja tuotteita kuin minulla ruoka-alan yrittäjänä mukana oli. Toin elintarvikkeet satojen kilometrien takaa torikansan nautittavaksi, ne ainekset olivat kalliilla rahalla hankittuja. Ja huomioitavaa on, että elintarvikkeilla on taipumusta pilaantua, ellei niitä pääse nopeasti hyödyntämään. Heitin rahaa pakon edestä hukkaan suuria summia, kiitos verenimijäpuolueiden äärimmäisen itsekkään riistotoiminnan. Rikkaan puoluepampun suu syö kaiken, viis tavallisesta rahvaasta.

Kolme pitkää työpäivää, kaksi yöpymistä, 900 ajokilometriä, kaikki muut kulut, tulos miinusmerkkinen. Helvetin helvetti! Käsittääkseni esimerkiksi Oulun torilla on torivalvojien toimesta KAIKKI ILMAISTEN TUOTTEIDEN JAKAMINEN KIELLETTY, ja perkeleen hyvä niin. Jokaiselle Suomen torille pitäisi saada sama käytäntö, eikä päästää näitä muutenkin supersikarikkaita puolueita nuolemaan kansalaisten persettä leipää ja namia jakamalla! Kyllä haaskalinnut paikalle tulevat, jos kukaan ei pidä vahtia.

Vetoankin nyt kaikkiin torivalvojiin, että kieltäisitte ilmaisten tuotteiden jakamisen toreilla ja tapahtumissa.
Vetoan myös puolueiden puuhaihmisiin, että keksikää joku muu keino liehakoida äänestäjiä kuin tehdä sitä riistämällä yrittäjien elantoa.

Eikä tämä Iisalmen tapaus ole suinkaan ollut ainoa tällä kaudella, ehei, ei sinne päinkään.

T: Puolueisiin äärimmäisen pettynyt ehkä entinen äänestäjä, yrittäjä Paavo Sutinen, Kuusankoski

#keskusta #kokoomus #sdp #perussuomalaiset #tori #torivalvojat